‘Pap, weet jij hoe je weet hoe laat het is als het 16:00 uur is?’
Rik is vandaag bij me om met de methode ‘Anders Leren Met Paarden’ de digitale klok te verkennen. Hij zit in groep 6 en vindt het klokkijken nog lastig. Vorige week hebben we de gewone klok gedaan en nu is de digitale klok aan de beurt. In de bak hebben we samen een digitale klok gelegd, waarbij zowel de tijden onder als boven de 12:00 uur in de klok staan.
Ik vraag hem hoe je nu kunt weten hoe laat het is als het 14:00 uur is. Hij kijkt naar de klok en zegt: ‘dan doe ik 13:00 is 1:00 uur, 14:00 is 02:00 uur, 15:00 is 03:00 uur, 16:00 is 04:00 uur en dan weet ik het! Het is dan 4 uur!’ ‘Pff Rik, dat is wel veel werk’, zeg ik. ‘Stel dat ik je daarna vraag hoe laat het dan bij 22:00 uur is, dan ben je wel even druk om dat te bedenken….’ Ja, dat snapt hij wel.
Ik zeg hem dat ik hem een truck ga leren. Ik vraag hem of hij 13-1 voor me wil uitrekenen. “Dat is 12’, zegt hij meteen. ‘Oke, top. En nu 14-2?’ ‘Dat is 12’, zegt hij na even denken. En nu 15-3? ‘Hé, dat is ook 12! En 16-4, 17-5, 18-6 zijn ook allemaal 12!’ Ik zie in zijn ogen, dat het kwartje is gevallen. ‘Dus als ik wil weten hoe laat het is als het 16:00 uur is, moet ik er gewoon 12 uur vanaf halen. Dat is makkelijk!’
We gaan het oefenen in de klok. Rik staat bij 03:00 uur en ik vraag hem om naar 22:00 uur te rennen en me onderweg te vertellen hoe laat het dan is. “Tien uur’, zegt hij rennend. Nu ben ik aan de beurt. Ik sta bij 07:00 uur en ik wordt naar 18:00 uur gestuurd. We rennen met de klok mee en Rik weet precies hoe hij mij zo ver mogelijk kan laten rennen… ‘Even denken, ik moet naar 18:00 uur’, zeg ik hijgend. ‘Dan is het dus 18-12 en dat is 6 uur!’
Aan het einde van de sessie komt zijn vader hem ophalen. ‘Pap, weet jij hoe je weet hoe laat het is als het 16:00 uur is?’ roept Rik hem enthousiast toe. ‘Nee’, zegt zijn vader. ‘Ik wel’, zegt Rik. ‘Ik heb daar vandaag een trucje voor geleerd. Dan moet je gewoon 16 eraf 12 doen en dan weet je dat het 4 uur is!’
Wat heb ik toch een mooi vak…..
Voor kinderen die in beelden denken is deze methode zeer geschikt. Het werkt voor hen sneller, makkelijker en leuker om te leren in beweging, met beelden en met een paard. Heb jij een zoon of dochter die moeite heeft met klokkijken, rekenen, het automatiseren van tafels of spelling? Kijk dan eens op www.enjoybegeleiding.nl, wellicht kan ik je helpen!
Reactie plaatsen
Reacties